Velkommen til God Helse Online

God Helse Online

Dette er et uavhengig sted som setter søkelys på dagens kosthold og helse. God helse online teamet ønsker å være med å opplyse folk i dagens samfunn. Hva kan vi gjøre selv?

De fleste prøver å ta stilling til dette på veldig mange måter. Noen gir opp fordi det er blitt for avansert å sette seg inn i kosthold. Hvor mange timer og penger brukes på dette?

Foreldre ønsker normalt sett å gi sine barn best mulig mat, men i denne travle hverdagen er det stor forskjell på teori og praksis.

Noen har helseutfordringer og får beskjed om å legge om kostholdet sitt. Vanskelig nok med beskjeden om helseproblemer, i tillegg måtte totalt snu hele hverdagen sin rundt med kosthold og diett.

Hvorfor opplever vi da en stadig økning i antall helseutfordringer?

Vitenskapen og teknologien har aldri utviklet seg så raskt som nå.

Vi vet mer om ernæring og velvære enn noensinne. Hvorfor opplever vi da en stadig økning i antall helseutfordringer?

Hva er det med vår mat, vår livsstil og vårt miljø som gjør oss syke?

Hva kan vi gjøre for å forebygge?

…nøkkelen til et langt liv uten plager handler om nettopp det: 

Forebygge!

«La din mat være din medisin«

Hippokrates

Kosthold og kosttilskudd

Får vi i oss nok via maten? Mange mener dette. Hvorfor er det da så mye kostholds relaterte sykdommer? Tror dette må sees på i en større helhet. Vi er ikke designet for å leve på kosttilskudd. Hva er da situasjonen med kostholdet i dagens samfunn. I korte trekk kan man si at den moderne dietten ikke er som før. Dette er et kjempestort tema i seg selv.

Før dyrket vi maten. Idag kjøper vi ferdig prosessert mat.

For mye prosessert mat: Vegetabilsk olje, tilsetningsstoffer, raffinert sukker og salt, brus, potetgull, pommes frites og frityrstekt mat (AGE / ALE)

For lite: fisk, frukt, grønnsaker og prebiotiske fiber

Frukt er ikke helt det samme lenger. Bananer modnes i containere? For de som husker hvordan epler så ut før, nå har vi fått Disney epler. Når vi da sammenligner næringsinnholdet, har det skjedd mye.

I dagens samfunn spiser vi annerledes enn hva menneskene som levde på begynnelsen av 1900-tallet gjorde. Hurtigmat stod ikke på menyen, og det gjorde heller ikke ferdigmat- produkter med høyt innhold av salt, sukker og omega-6.

Men selv om du lager din egen mat fra bunnen av, holder dessverre ikke ingrediensene lenger samme kvalitet som før.  I dag får vi hovedsakelig kjøtt fra dyr som spiser dyrefòr på en låve istedetfor å gresse ute på åpne enger. Fisken vi spiser er gjerne oppdrettslaks fra lukkede basseng som fòres med fiskemel fremfor å spise alger dypt i havet Dette har en enorm innvirkning på matens næringsverdi og videre i cellene, vevet og kroppene våre.

Folkehelseproblem 

Folkehelseproblem
(Relatert til matvaner og fysisk inaktivitet)

WHO beregner at følgende kan forebygges via et godt kosthold, fysisk aktivitet og røykestopp:

  • 80 % av hjerte- karsykdommer
  • 90 % av diabetes type 2
  • 30 % av all kreft

Omega 3

Omega 3 kosthold


 

Omega 3 har vi hørt mye om. Tror nok de fleste har fått med seg hvor viktig omega 3 er. Dette tema er nok de aller fleste enige i. Her dukker det også opp noen problemer. Omega 3 er det så utrolig mange varianter av. Dette er en bransje som har vært veldig i søkelyset de siste årene. Skal ikke gå inn for mye i den debatten, men de som ønsker å se litt på det kan lese denne artikkelen med Dr. Paul Clayton.

Det globale helsegjennombruddet

Det som er blitt en global suksess nå er selskapet Zinzino. Selskapet startet i 2005, Børsnotert på Nasdaq. Zinzino tilbyr banebrytende og skreddersydde produkter av topp kvalitet innenfor ny vitenskap; farmakologisk ernæring, og bruker aktive næringsstoffer fra mat for å bekjempe ubalanse og skape balanse i vår moderne livsstil.

Selskapet opprettet et vitenskapelig råd ​
som utviklet et system for testbasert ernæring

DR. PAUL CLAYTON

Dr. Clayton er en pioner innen forskning på de farmakologiske effekter av til matvarer og botaniske ingredienser – og hvordan de påvirker helsen og den fysiske ytelsen. Han tok doktorgrad i nevrofarmakologi ved universitetet i Edinburgh. Han er tidligere styreformann for Forum on Food & Health – Royal Society of Medicine, og er Fellow ved Institute of Food, Brain & Behavior ved universitetet i Oxford

OLA EIDE

Eide er grunnlegger av industrilederen BioActive Foods AS. Han har hatt en rekke lederposisjoner; som styreleder for det norske og nordiske matforskningprogrammet, direktør for innovasjon ved Mills DA og FoU-direktør hos Tine Norske Meierier.

DR. ANGELA M. RIZZO

Dr. Rizzo er ekspert på lipid-biokjemi. Hun er professor i biokjemi ved Universitetet i Milano. Hennes utallige publikasjoner er publisert i bl.a. Journal of the American College of Nutrition og Nutrition Journal.

DR. ANANTHARAJ ABRAHAM

Dr. Abraham har over 40 års erfaring innen helse- og ernæring.
Han var ferdigutdannet lege i 1974 og har erfaring både innen offentlig sykehusvesen og i ulike medisinske disipliner. I 2016–2019 arbeidet
Dr. Abraham som Medical Advisor for Nestlé Malaysia.

Zinzinos ledende konsept er Balance. Nytt vitenskapelig fokus handler om balansen mellom essensielle omega-6- og omega-3-fettsyrer. Begge er viktige og avgjørende for mange funksjoner i kroppen vår. Problemet er at kostholdet vårt har skapt ubalanse mellom disse fettsyrene. For mye omega-6 i kostholdet, og kroppen skaper ubalanse. Et lavt inntak av de essensielle omega-3 fettsyrene EPA og DHA skaper ubalanse. Sjekk din balanse mellom omega-6 og omega-3 nivå med Zinzino BalanceTest og bruk deretter Balance produktene for å bidra til å justere og opprettholde omega 6:3 forholdet ditt*.  

*Disse produktene er ikke ment å skulle diagnostisere, behandle eller helbrede noen form for sykdom.

Over 640.000 har tatt denne testen allerede.

BalanceTest er en tørr bloddråpetest (DBS) som er vitenskapelig bevist å være like nøyaktig som en blodprøve når fettsyrer skal analyseres. Alt du trenger er et par dråper blod fra fingertuppen på et filterpapir, og det tar mindre enn ett minutt å gjennomføre testen. VITAS Analysetjenester* analyserer anonymt innholdet til 11 fettsyrer ** i blodet med 98 % sikkerhet. Etter 20 dager vises resultatet på nettsiden zinzinotest.com der du får informasjon om Omega-6:3-balansen, Omega 3-innholdet, en fettsyrebeskyttelsesprofil med mer.

Studier av fettsyreprofiler av blod har vist at denne profilen er sterkt relatert til helsestatus.

* Vitas er en GMP-sertifisert kontraktlab for kjemisk analyse med 20 års erfaring med å gi kromatografisk analyse av høy kvalitet basert på banebrytende kunnskap og teknologi.
**De 11 fettsyrene er: Palmitinsyre (PA), stearinsyre (SA), oljesyre (OA), linolsyre (LA), alfa-linolensyre (ALA), gamma-linolensyre (GLA), dihomo-gamma-linolensyre (DHGLA), arakidonsyre (AA), eikosapentaensyre (EPA), dokosapentaensyre (DPA), dokosaheksaensyre (DHA).

Fiber

Mage og tarm helse


W.H.O STUDIE 2019

Høyere fiberinntak reduserer tidlig:

  • Dødelighet med 30%
  • Tarmkreft 25%
  • Brystkreft 20%
  • Hjerteinfarkt 25%
  • Slag 20%
  • Gjennomsnittlig diett inneholder 15g fiber, 3,5g prebiotisk fiber
  • 9 av 10 spiser ikke nok fiber
  • Anbefalt å spise >30g daglig, >7g prebiotisk fiber
  • For hver 8g fiber utover dette reduseres risikoen
    for tidlig død med 5 – 27%
  • Prebiotisk fiber re-balanserer tarmens normalflora
  • Prebiotisk fiber blir metabolisert av gram positive bakterier til smørsyre (butyrat)
  • Smørsyre fremmer velvære
    (anti-inflammatorisk og anti-cancer)

Vitaminer og mineraler


https://www.facebook.com/godhelseonline/posts/157839502641329

PLANTEBASERTE KOSTHOLD

FÅR DU I DEG NOK NÆRINGSTOFFER?